Wednesday, July 10, 2013

Ramadhan

Setiap kali datang Ramadhan pasti nostalgia.

Terkenang akan Ramadhan terdahulu; Ramadhan semasa kecil, Ramadhan di asrama dan Ramadhan pada zaman universiti. Setiap satunya mempunyai cerita tersendiri.

Terbayang wajah orang-orang tertentu yang dahulunya menjadi teman bersahur, berpuasa dan berbuka,  namun kini sudah tiada atau 'hilang' seiring arus masa.

Teringat juadah-juadah kegemaran yang tidak dapat dinikmati lagi, samada daripada air tangan seseorang yang sudah pergi, atau terlalu jauh dari jangkauan.

Ayat-ayat dalam doa, yang sudah lama dilupakan bersama hasrat ketika Ramadhan waktu itu, tiba-tiba kembali, memberi kesempatan untuk bersyukur atas segala yang telah dimakbulkan dan dikurniakan Ilahi.

Bersama kerinduan dan kesayuan, Ramadhan turut memberi ketenangan yang sukar digambarkan, dan pastinya, saban tahun Ramadhan akan membawa harapan selain menawarkan 'diri'nya untuk menjadi batu loncatan bagi satu perubahan.

Syukur dengan rezeki untuk sekali lagi menyambut Ramadhan serta peluang mencipta memori baru bersama bulan istimewa ini.






No comments:

Post a Comment