Wednesday, March 7, 2012

luahan hati ketika hujan

Di mana agaknya kota terbaik untuk tinggal? Sebuah kota yang kalau hendak ke mana-mana paling lama pun ambil masa 15 minit saja. Tiada trafik jam dan kelelahan menunggu. Tiada asap kelabu menyesakkan nafas. Tiada deru kenderaan membingitkan telinga.

Sebuah kota yang jalannya lapang dan dinaungi pohon-pohon hujan. Di dalam kota itu ada taman-taman. Di dalam taman-taman itu ada bunga-bunga dan udara kota itu yang bersih membolehkan wangi bunga tadi dapat dinikmati penghuni kota. Pada waktu malam pula langit dihiasi bintang-bintang.

Hakikatnya di sinilah aku. Di sebuah kota bernama Kuala Lumpur. Kini 'terperangkap' dalam sebuah pejabat. Hujan lebat di luar tuh. Aku memilih untuk terperangkap di sini daripada di luar sana dalam kesesakan jalan raya. Malas nak bawa kereta.

Kereta atau kenderaan berenjin petrol ni memang satu ciptaan yang hebat. Nak ke mana-mana cepat saja, tak perlu jalan kaki. (atau naik kereta lembu?) Tempat yang jauh dah terasa dekat.

Macam mana pun, apabila terlalu ramai yang mampu memiliki kereta, jalan menjadi semakin sempit, akibatnya terpaksa pula berhimpit. Berasak untuk bergerak. Akhirnya perjalanan yang kononnya cepat jadi lambat juga.

Asap kenderaan menyelebungi. Bunyi bising membingit. Hiduplah aku bersama pencemaran dan kekotoran. Penyakit bertambah. Mengancam dan menakutkan. Bukan penyakit fizikal saja, malah penyakit jiwa. Manusia jadi semakin tak sabar termasuklah aku. Apabila ada kereta perjalanan yang memang dah cepat, nak dicepatkan lagi, sampai sanggup memandu cara merbahaya.

Inilah hidup aku di akhir zaman ini. Bukan aku kesalkan takdir, cuma sekadar luahan rasa. Kalau lahir zaman dulu pun, tak semestinya aku akan rasa happy.

Persoalannya di manalah agaknya kota terbaik untuk tinggal? Hmm..

No comments:

Post a Comment